Thursday, April 15, 2010

Solat Membentuk Peribadi Mulia

   Alhamdulillah last wiken team Fauzul Azim telah mengadakan sebuat program Solat Khusyuk - Khusyuk Itu Mudah.

   Apa yang ingin mar kongsikan bukanlah mengkhusus kepada program tersebut, tetapi satu scene yang memberi kesan dalam mentarbiyah hati =)

   Ketika waktu break untuk makan tengahari, mar, kak Zz dan sahabiyah2 yang lain membantu untuk mencedukkan lauk bagi para2 peserta. mar risau sangat, kalau2 lauk tak cukup. kalau mar urusetia da kalut lauk tak cukup, apatah lagi peserta kan? lagipun derang bayar untuk program kali nie. tinggal lagi 10 orang yang terakhir sedang beratur untuk mengambil makanan, lauk yang ada tinggal sedikit..(tapi mar rasa cukup untuk semua org). Tiba2 seorang kakak nie cakap (berbisik)

kakak A : eyh ayam macam tak cukup ja, em tak palah..akak ambil sayur ja (dengan tersenyum)

   subhanallah, walaupun beliau bayar untuk program dan makanan, tapi sedikit pun tak berkira dengan duit yang dihulurkan. Malah mengambil kira keperluan peserta lain (walaupun mar rasa, beliau bukan kenal pun sahabat2 muslimat yang beratur di belakang beliau) 

   Usai solat dzuhur, rupa2nya ader lagi kira2 5 orang peserta muslimat yang tak makan lagi. Mar da tersangat risau, ingatkan semua dah makan.

Mar : Akak2 nie tak makan lagi yer?

Kakak B : Ha'a kami solat dulu tadi, takpa dik...kami makan ja apa yang ada. 
Kakak C : iyalah, apa yang ada, itulah rezeki kita =)

Benarlah, solat ini membentuk peribadi yang mulia. Semoga ALLAH merahmati insan2 yang mar ceritakan tadi ni. Dan semoga ALLAH membentuk akhlaq kita seindah akhlaq Nabi Muhammad swt, tarbiyah melalui solat kita yuk~ Solat biar yang khusyuk~