Sunday, November 15, 2009

moga dia mampu menjadi muslimah solehah ~


aurat & ikhtilat sering di jadikan perbahasan dalam maner2 forum & diskusi yang melibatkan muslimat & muslimin. Rata2 pihak menyalahkan muslimat atas kelekaan dan menjaga diri sehingga menganggu iman muslimin. Namun hari ini ALLAH pertemukan mar dengan satu situasi yang membuka mata dan menyebabkan saya mula berfikir...di manakah tahap saya sebenarnya?

hari neyh merupakan hari terakhir Program Spies Belia, awal2 pagi ketika kami ber-rekreasi di persisiran Pantai Remis yang menyantun permandangan, mar ditegur untuk pertama kalinya oleh dua orang muslimah yang hebat dari UIA Nilai, annur & nabiha. Walaupun peserta kali ini agak ramai, almost abOut 82 persons, tapi tak dapat dinafikan i was attractd to annur since the first time i saw her. ini buka isu 'Lesbian' (aduss), maksud mar, sebagai seorang muslimah, mar sendiri tak dapat nafikan kecantikkan annur neyh sejak kali pertama mar nampak beliau =) sungguh orangnya memang cantik...

tapi mar terpaksa blurkan gambar dia, atas sebab2...'menjaga iman' , kenapa? mar rasa korang pown faham...ok sambung balik, walaupun mar 'terpesona' dengan kehadiran dia, tapi itu buka alasan untuk mar bias kepada dia, so i'll try to be fair dengan sume peserta, in fact mar tak sempat pun nak tegur dia & saabatnya. sehinggalah pagi selepas riadhah, annur & sahabatnya sendiri datang berjumpa for a little discussn. Kami mulakan kalam dengan beberapa isu berkaitan dengan jemaah islamiyyah, dari perbualan tuey, mar rasakan yang mereka neyh orang2 yang hebat malah berpotensi, kadangkala timbul rasa cemburu di hati, mereka masih muda, masih banyak ruang untuk mereka jelajahi dalam perjuangan di jalan ALLAH.

Seronok rasanya dapat berbual denga sahabat2 sejemaah, asal ada masa yang terluang, mar cuba curi untuk berbual bersama mereka. Setiap kali dekat bersama mereka, mar teringat sahabat2 jemaah yang lain, terasa rindu. Alhamdulillah...sedikit sebanyak perbualan pagi tadi mengikat kemesraan di hati kami, sehingga seusai makan tengahhari, annur mula meluahkan kegusaran yang bersarang d hatinya,

'kak, pada annur, semua manusia sama saja, ada keistimewaan dan kesempurnaan masing yang ALLAH tetapkan, tapi..em macam mana ye annur nak cakap,"

"..em..kenapa..?" pada mulanya mar agak kabur, kemana sebenarnya direction soalan neyh..

"em tak da kak, akak rasa macam annur neyh wajib pakai purdah x?" nabihah cuba memudahkan annur,

em baru mar faham..
"kenapa nak pakai purdah? ada muslimin suro?"

"bukan...tapi.."

"nak bantu jaga iman muslimin..?"

"em nak bantu jaga iman annur jugak.."

"pakai niQab neyh bukan mudah annur, banyak yang perlu diteliti dulu, kekuatan kita, keluarga kita. Bukan akak tak nak bagi, akak pun pernah pakai niQab dulu, tapi pakai tanpa asas+kefahaman yang kuat,"

"Tapi annur neyh dah sampai ada yang mengganggu akak," nabiha cuba back-up, information2 yang mungkin mar tak tahu,

"muslimin ganggu macam maner?"

"bese la akak, yang suka, yang hantar msj berunsur lucah, annur sedeyh kak, sepatutnyer merekalah yang menjadi tunggak kepada perjuangan syiar Islam, tapi takkan sebab annur mereka buleyh kalah dengan nafsu, runtuh iman mereka"

"oOoO..annur da tanya pendapat kakak aqibah@ustz/ah?"

"dah..entah la akak, annur neyh agaknyer kene paksa baru pakai kut,"

mar tak ingat sebenarnyer ke mana akhirnya perbualan kami (buley tak..)
mar rasa mar tak perlu ulas panjang, faham2 sendirilahkan...
ader muslimat yang sanggup bersusah payah membantu menjaga iman muslimin

jadi per kita tunggu lagi?

pilihan di tangan anda..
pilihlah dengan bijak!