Sunday, November 15, 2009

anaK & iBu perLu saLing memahami~


dalam jangka umur kiter skarang (ana lah~ hehe) anggaran 20-25 tahun, kita pasti pening degan soalan2 seperti ini kan..

“da berpunya blOm?”
“jangan lama-lama..nanti kene kebas orang..”
“umur da lanjut, takkan tak der lagi kut..”


Dan macam-macam lagi lah soalan2 yang seangkatan dengannyer…

cuba kita imbas kembali ketika kita di alam persekolahan (sekolah menengah lah usually)..saat2 darah muda tengah membara, masing2 contol cun dan control macho, market tengah menjulang tinggi, ilmu pun tak lah tinggi maner, the demand to love and be love by sumone is highly needed, nak2 pulak tym tu kiter jumper the mr./miss right..

aper mak ayah kiter cakap..

“ko blaja dulu…blaja pun tak abes, ko nak bagi anak orang makan aper? Pasir?!”

And right nOw, saat kiter masih blaja lagi, (pulak tuey syOk blaja benda2 baru.. di dunia baru kan..) they keep asking us to hv a partner..cube kite mathematic sket yea..

Dari 15-18 tahun we’re prohibited from love tup-tup by 25 if we’re not be married (perempuan la normally) kiter akan digelar andartu..jeng3

Mom…dad…pening la…dulu tak leyh bercinta, sekarang wajib bercinta…

Sebenarnyer, setiap orang mengalami masalah yang sama, our parent pun…but people keep to think on their behalf. Parent akan fikir sebagai parent, dan anak2 akan fikir sebagai anak2, guru2 akan fikir sebagai guru. We not tend to put ourselves in their shoe, so we might could not understand their problem, then..disitulah konflik bermula. Kiter kene faham masalah derang, baru kiter boleyh membantu untuk menyelesaikan masalah derang.

Memetik apa yang mar pernah bace kat blog Ust. Hasrizal Jamil, daripada kita buang TV dari rumah untuk memastikan anak2 kita tak terpengaruh dengan budaya hidonisme dari TV, lebey baik kita asuh anak kita untuk memilih siaran yan terbaik yang patut mereka tonton.


Same goes to this problem…it is a normal things when anak-anak remaja kita terlibat dengan dunia percintaan, @ admire to sumone. The most important things is how we manage to understand their feelings ketika itu, and solve the problem. Dengan menghalang mereka berkawan denga lelaki, sekat myspace@fster, keep torching them, it will not solve the problem internally. They could not understand, kenaper tak boleyh…nanti biler da umur 20 parent pulak kalut suh kawen..

dulu tak kasi bercinta, sekarang kalut suh bercinta..
Sebenarnyer bercinta neyh boleyh ker tak?

kenapa ummi tak kasi kita bercinta? Kenapa ummi suro jaga ikhtilat? betul ker ikhtilat ney menaikkan martabat seorang muslimat? Betul ke dengan jaga ikhtilat kita membantu menjaga iman muslimin? owh bile iman mulimin tergaja, maka derang akan fokus dalam memperjuangkan agama ALLAH lah kan? Jadi nanti Syiar Islam akan tertegak megah?

Last but not least..jangan sesekali berhenti percaya yang anak kiter akan berubah. Sentiasa beri peluang dan ruang untuk mereka menjadi yang terbaik dalam hidup mereka.

Credit tO my mUm, she’s inspire me to wrote this pOst. Memandangkan she’s facing this kind of  problem, mar (22) ader pulak my youngest sister maya (13). Mar harap kita same2 cuba yang terbaik utk menyelesaikan ‘masalah’ anak2 kiter nyeh. Selesaikan dengan baik, agar anak2 kita dapat dibentuk untuk menjadi pelapis da’ie yang baik.

one more things, it will be great if every parents cuba untuk carikan partner tuk anak2 mereka, ianya membantu untuk menjaga agar fikrah anak2 lebeyh terjamin, iman anak2 tidak terganggu seterusnyer akhlaq mereka tidak rosak =D