Sunday, January 17, 2010

di mana entiti kejujuran dalam diri setiap muslim

Semalam mar berpeluang mencuri sedikit masa, dan berbual serta bertukar pandangan dengan adik mar, ayman. Beliau menceritakan pengalamam semasa beliau serta sahabat2nya sedang menempah t-shirt, salah seorang dari sahabat beliau merupakan MPP kampus, fikri namanya.

Dalam borak2 survey harga t-shirt, seorang peniaga telah menawarkan harga rm 18 buat sehelai t-shirt. dan mencadangkan sebuah idea yang bernas kepada budak lelaki yang baru berusia 19 tahun..

"kalau ambil 3000 helai, saya bagi awak rm 18 la sehelai. nanti awak mark-up la sendiri.."

jadi adik saya & sahabat2 beliau berfikir..
'katerkanlah mereka mark-up rm 1, mereka sudah untung sebanyak rm 3000."

namun alhamdulillah ALLAH kurniakan adik saya, sahabat yang bagus dan soleh...
fikri kater "eyh mana boleyh macam tuey...saya bukan nak untung. lagipun budget utk minyak sume2 ader..."

+++++++++++++++++

tengahari tadi, saya ke kedai..ketika di cashier...saya terdengar perbualan seorang anggota polis yang sedang membuat pembayaran, untuk barang2 yang dibelinya..

polis : aunty tolong buat resit tulis, mark-up barang tadi dari rm 0.80 ke rm 1.oo
aunty : eyh kenapa..? boleyh ker?
polis : boleyh, kalau tak mark up..saya tak dapat aper la...

mar sendiri tak tahu aper yang perlu mar simpulkan..sekadar persoalan...
boleyh ker macam tuey???