Sunday, June 13, 2010

wasiat Fauzan Attar buat Zahratul Jamilah

Bagi orang mukmin itu ada 3 tanda yang menjadi ciri khasnya    melakukan solat, berpuasa dan berzakat.
Bagi orang munafik ada pula tiga tandanya
   berpura-pura sayang apabila berhadapan, memfitnah di belakang dan girang apabila orang lain mendapat musibah.
Bagi orang zalim ada pula tiga ciri-ciri
   menggagahi org bawahannya dengan kekerasan, orang di atasnya dengan kederhakaan dan melahirkan kezalimanya dengan terang-terangan.
Bagi orang riyak ada 3 tandanya
   rajin apabila dia berada di hadapan orang ramai, malas apabila sendirian dan ingin di puji untuk semua perkara.
Bagi orang pemalas ada tiga tanda
   menunda-nunda waktu sampai sia-sia, mengsia-siakan kesempatan sampai luput dan melalaikan sampai berdosa.
Dan tidak pantas bagi orang yang berakal menonjolkan dirinya kecuali pada 3 perkara,
   berusaha untuk penghidupan, atau mencari hiburan dalam suatu perkara yang tidak terlarang, atau mengenangkan hari akhirat.


Tidak ada kefakiran yang lebih hebat daripada kebodohan, tidak ada harta yang lebih berharga daripada akal, tidak ada kesepian yang lebih sunyi daripada ujub (kagum kepada diri sendiri). Tidak ada kekuatan  yang lebih kuat daripada musyawarah, tidak ada iman yang lebih dekat daripada keyakinan, tidak ada warak yang lebih baik daripada menahan diri, tidak ada keindahan seindah budi pekerti dan tidak ada ibada yang melebihi tafakur.


Penyakit bicara adalah bohong, penyakit ilmu adalah lupa, penyakit ibadah adalah riyak, penyakit budi pekerti adalah memuji diri, penyakit berani adalah agressif, penyakit pemurah adalah menyebut-nyebut pemberian, penyakit cantik adalah sombong, penyakit mulia adalah menonjolkan diri, penyakit kaya adalah kikir dan penyakit agama adalah hawa nafsu.


Jauhkanlah dirimu daripada segala yang terlarang (haram), nescaya engkau akan menjadi orang yang paling abid dan berbakti di antara manusia. Bersikap relalah terhadap apa yang telah di berikan Tuhan kepadamu, nescaya engkau sekaya-kaya manusia. berbuat kebajikan terhadap tetanggamu, nescaya engkau menjadi mukmin sejati. Cinta kasihlah kepada manusia sebagaimana engkau sayang kepada dirimu sendiri, nescaya engkau jadi orang Islam Hakiki. Dan janganlah engkau terlalu banyak tertawa, kerana banyak tawa itu akan mematikan hati.


Jadikanlah ALLAH dan Rasul-Nya sebagai cinta sejati dan cinta abadimu, bukan Fauzan Attar


'sebarkanlah kasih sayang di muka bumi, agar dikasihi oleh yang di atas langit'


   kirimkan wasiat ini kepada Zahra setelah aku tidak berkirim surat kepadamu (Abd. Malik) selama satu bulan setengah bermula bermula tanggal ditulisnya surat ini. Kerana itu mengisyaratkan yang aku sudah tidak ada lagi di dunia ini.
Fauzan Attar