Tuesday, August 4, 2009

WAJIB TURUN KE JALANAN BANTAH ISA - Ust Dzul

WAJIB TURUN KE JALANAN BANTAH ISA
8:35 Perkongsian Oleh Mohd Dzul Khairi Mohd Noor

Saya berkata kepada setiap yang bertanyakan saya tentang hukum turun ke jalanan membantah ISA. Wajib. Yang lain bertanya, kalau pimpinan kampus tidak keluarkan arahan? Wajib. Kalau ada perbincangan ilmu? Wajib. Itu sahaja jawapan saya, iaitu wajib.

Saya hanya berlonggar-longgar dengan beberapa pihak, antaranya AJK Konsert yang terpaksa melupakan keinginan mereka turun ke jalanan lantaran kerja carnival yang banyak dan menghimpit. Apatah lagi tarikh 1 Ogos adalah sudah lama dipilih dan diuar-uarkan, bahkan lebih mendahului tarikh demonstrasi itu sendiri. Maka yang semacam ini, ada kelonggarannya.

Bukankah tidak perlu semua turun ke jalanan, perlu ada yang mempelajari ilmu berdasarkan ayat al-Quran dalam surah al-Taubah? Saya tidak pedulikan alasan sebegitu. Saya tetap katakan wajib. Kerana ilmu bukan hanya satu masa dan satu keadaan. Ilmu boleh dipelajari sebelum, semasa dan selepas turun ke jalanan.



Orang yang tenggelam dalam ilmu tetapi tidak peduli soal rakyat adalah orang yang beku. Ibarat air yang bertakung yang akhirnya akan melahirkan jentik-jentik. Ibarat air longkang yang membusuk apabila tidak mengalir. Ibarat burung yag disangkarkan dan tidak terbang bebas.

Turun ke jalanan adalah wajib. “Tapi ustaz, pimpinan kampus kami tidak mewajibkannya bahkan ada yang melarang kerana bimbangkan faktor keselamatan.” Saya ingin katakan, itu pemimpin pengecut dan saya hairan bagaimana orang pengecut boleh memimpin. Jika Aidh al-Qarni mengetahui keadaan ini, pasti marahlah ia dengan kepengecutan yang ada itu.

“Tapi ustaz, ia menyusahkan rakyat.” Ini mentaliti UMNO, sangat sempit. Apa yang disusahkan berbandig dengan orang yang terkurung dan terseksa dalam tahanan ISA. Nampak gaya, orang yang pengecut ini mesti di ISA kan terlebih dahulu agar timbul sikap peduli dalam dirinya.

Demonstrasi adalah bid’ah. Itu pernyataan paling sempit dan dangkal saya dengar. Mana dalil kamu katakan ia bid’ah dan maksiat. Sebab nabi tak buat? Kalau begitu, banyaklah yang nabi tak buat. Banyaklah yang nabi tak laksanakan. Sempitlah Islam jika begitu. Jumudlah Islam dengan pemikiran sempit itu. Bagi saya, orang yang paling strategis adalah orang yang melaksanakan strategi yang nabi sendiri tidak buat.

Ini kerana strategi ini adalah melakukan sesuatu yang tidak terfikirkan orang lain. Sedangkan strategi nabi telah dikaji dan dianalisis oleh Barat. Jika nabi ada di zaman sekarang, saya berani mengatakan bahawa nabi sendiri akan sentiasa mengubah strategi baginda sehingga sukar orang memahami dan mentakwilkannya.

Sudahlah, jangan beralasan. Hukum turun ke jalanan baru-baru ini, adalah wajibul ghunnah