Wednesday, February 2, 2011

Mengubah Persepsi Anak-Anak

Pernah sekali ketika saya berbual dengan rakan-rakan, sedang rancak berbual, laptop sahabat saya terjatuh dari meja. Cepat2 kami rechek, kut2 lah ader yang rosak, tapi alhamdulillah =) semuanya ok. Sedang dalam perjalanan pulang, sahabat saya berkata;

Ain : Alamak, Ain kene contact mama Ain la, laptop nie Ain pinjam mama Ain punya,

kami terdengar sipi-sipi perbualan Ain

Ain : Salam mama, Ain nie. Mama, laptop mama jatuh tadi, dari meja. emm..Ain tengah borak , lepas tu mcm mana ntah terjatuh, sori yer ma....em baiklah ain jaga elok. ok ma Assalamualaikum.

Bahiyah : eish Ain, mak ko tak marah ker, mahal tu laptop tue! kalau aku, aku tak contact, biarlah dia tak tahu, dari dia tahu...walaupun laptop tu ok, buat dia naik angin jer!

Dari sini kita dapat lihat, 2 persepsi anak-anak yang terbentuk.

Anak A (Ain)
Ain berani berterus terang dengan ibubapanya walaupun dia melakukan kesalahan. Sebab ibubapanya telah membentuk persepsi di minda anak mereka yang mereka 'berhak' melakukan kesalahan. Setelah itu, memohon maaf dan jangan ulangi lagi kesalahan itu.

Anak B (Bahiyah)
Bahiyah pula tidak berani berterus terang, dan memendamkan permasalahannya sendiri di dalam diri.

Sebagai ibubapa, anak macam mana yang ingin kita bentuk?